باشگاه شطرنج فرزین

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
head

سخنی با والدین شطرنجبازان

نامه الکترونیک چاپ PDF

 

 

alt

 

ه زيبايي ببريد و با افتخار شکست بخوريد. اول و بيش از هر چیز شطرنج بايد سرگرمي باشد. گاهي مي بريد و گاهي مي بازيد و همه اين ها جزئي از بازي است .  استاد بزرگ شطرنج سوزان پولگار

همه ما به عنوان عضوی از خانواده بزرگ شطرنج در مسابقات مختلفی حضور پیدا کرده ایم و شاهد حوادث بسیاری بوده ایم اما یکی از مهمترین مسائلی که همواره ذهن اکثر افراد را به خود مشغول ساخته است هدف از بازی شطرنج است. مسلماً همه والدین در ابتدا با هدف پیشرفت فرزندانشان پا به وادی شطرنج مینهند اما در ادامه بسیاری از آنها از مسیر اولیه منحرف می شوند و غرق در رقابت، از سلامت فرزندانشان غافل می شوند . نمونه بسیار بارز این مساله حساسیت های بسیار زیاد به خصوص در سطوح نونهالان و کودکان است استرس فراوانی که اولیاء به فرزندانشان وارد می سازند در بسیاری از موارد لطمات جبران ناپذیری به پیکره آنان وارد می سازد. به شخصه شاهد بودم که بسیاری از بازیکنان پشت میز بازی از استرس زیاد بدون آنکه پوزسیونشان کوچکترین مشکلی داشته باشد به گریه می افتادند و ضربان قلب شان آنقدر بالا می رفت که قادر به ادامه بازی نبودند اما خانواده هایشان به اصرار از آنها می خواستند که به بازی ادامه دهند و گاهی آنها را با قرص های آرام بخش پشت میز می نشاندند . به راستی چرا؟ و هدف چیست؟

 

سوزان پولگار استاد بزرگ ، مربی و مفسر فرهیخته جهان شطرنج می گوید:

من درک مي کنم که والدين و مربيان وقتي که بچه ها و شاگردانشان شکست مي خورند نوميد مي شوند . ولي همين زمان است که آنها به شما نياز دارند . فرياد زدن ، جيغ کشيدن و کتک زدن کمکي نمي کند و باعث نفرت آنها از شطرنج و رقابت مي گردد .وقتي کودکانتان مي برند ، اين عالي است تشويق شان کنيد . گرچه وقتي مي بازند ، حتي بيشتر به تشويق و حمايت نياز دارند . اين زماني است که آنها بيشتر به شما نياز دارند در اين هنگام آنها بيشترين آسيب را مي بينندو نياز به تشويق دارند و بايد حس کنند که شما هنوز آنها را دوست داريد و از آنها حمايت مي کنيد .

 

و از توماس ادیسون بزرگ بیاموزیم که می گوید:

"هزار بار آزمایشی که در ساختن لامپ نتیجه نداد، هرگز برایم شکست به شمار نرفت. سرانجام، هزار و یکمین آزمایش، در ِکامیابی و روشنایی را به روی من گشود."

alt

 نوشته شده توسط: قهرمان ارزنده وداور فیده سرکار خانم شهره بیات

Login Form

Twitter

Twitter

Feed Display

هیچ نشانی اینترنتی ای برای خبرخوان مشخص نشده است.
You are here سخنی با والدین شطرنجبازان